Robotyka WeDo 1.0
W skrócie • Przebieg zajęć • Tematy zajęć • Programowanie• Dla kogo są zajęcia?
Opłaty i zasady uczestnictwa • Zniżki • Lokalizacje
W skrócie
- Wiek: od 6 lat
- Uczestnicy pracują w zespołach dwuosobowych
- Na zespół przypada 1 komputer i 1 zestaw klocków
- Jedna seria to 12 zajęć
- Zajęcia trwają 120 minut
Przebieg zajęć
Na początek – dla chętnych – rozgrzewka
Zajęcia rozpoczynamy od krótkiej rozgrzewki matematycznej – ćwiczymy podstawowe działania arytmetyczne (każdy na swoim poziomie), poznajemy pewne zagadnienia z geometrii. Jeśli jest kilku uczestników na tym samym poziomie, to czasami rozgrywamy turnieje.
Wprowadzenie
Drugim etapem jest ogólne wprowadzenie do tematu zajęć. Budowane przez nas konstrukcje są zazwyczaj modelami maszyn, urządzeń bądź przypominają zwierzęta. Celem wprowadzenia jest przedstawienie tego, co później będzie budowane. Omówienie jak działa dane urządzenie, czy zwrócenie uwagi na szczególne cechy zwierzęcia (a czasami rośliny!).
Budujemy!
Następnie każdy zespół buduje swoją konstrukcję. Jeżeli jest taka potrzeba, to w trakcie budowania robimy krótkie przerwy przeznaczone na omówienie istotnych szczegółów konstrukcyjnych. Gdy powstanie pierwsza konstrukcja – wspólnie omawiamy jak będzie działała, szczegółowo analizujemy użyte mechanizmy i zastanawiamy się jak ją wprawić w ruch.
Czas na programowanie
Programowanie to najciekawszy i najtrudniejszy element zajęć. Zazwyczaj wspólnie układamy pewne fragmenty programu mozolnie przypominając sobie czego nauczyliśmy się na poprzednich zajęciach. Gdy podstawowa wersja programu jest gotowa, rozwijamy ją o kolejne funkcje – wspólnie lub indywidualnie w zespołach
Zabawa – nieodłączny element każdych zajęć
Gotową i zaprogramowaną konstrukcją można się bawić, rozbudowywać ją mechanicznie bądź uzupełniać program o kolejne możliwości.
Prezentacja
Ostatnie 15 minut to czas, w którym znienacka pojawiają się rodzice. Oglądają oni dzieła swoich pociech, z zainteresowaniem słuchają opowieści o tym, co to jest, do czego służy, jakie ma możliwości, jakie rozwiązania techniczne zostały użyte do skonstruowania oraz jakie trudności trzeba było pokonać, aby osiągnąć taki efekt. Jest to najważniejszy punkt programu – umacnia więzi dzieci z rodzicami i ich poczucie własnej wartości.
Zdjęcia z zajęć
Jeżeli tylko rodzice wyrażają zgodę, na każdych zajęciach robimy zdjęcia dzieciom i ich dziełom. Są one dostępne tylko dla rodziców. Fotografie nie tylko stanowią wspaniałą pamiątkę, ale oglądane wspólnie z dzieckiem są doskonałym tematem do rozmowy. Dziecko spytane, co robiło albo jak spędziło czas na zajęciach, zwykle odpowiada kilkoma słowami. Zobaczenie zdjęć przypomina mu, jakie emocje towarzyszyły lekcji. Niejednokrotnie rozpoczyna to naprawdę długą opowieść.
ZOBACZ, JAK WYGLĄDAJĄ NASZE ZAJĘCIA
TEMATY ZAJĘĆ
W ramach zajęć budujemy konstrukcje z pakietów RoboCAMP:
- przykładowe konstrukcje z pakietu SafariCAMP: żyrafa, koń, ważka
- przykładowe konstrukcje z pakietu CityCAMP: winda, helikopter, wóz strażacki
Na poniższym filmie z naszych zajęć pokazujemy działanie jednej z konstrukcji z pakietu CityCAMP – manipulatora.
PROGRAMOWANIE
Wykorzystujemy proste języki programowania:
- Na poziomie Odkrywca – WeDo
- Na poziomie Programista – Scratch
DLA KOGO SĄ PRZEZNACZONE ZAJĘCIA?
- dla dziewcząt i dla chłopców
- w wieku od 6 do 9 lat
- dla ciekawych świata dzieci
- dla fanów LEGO i dla tych, którzy jeszcze nigdy nie budowali
- dla tych, którzy nie mogą oderwać się od komputera i dla tych, którzy jeszcze nie umieją posługiwać się myszką
OPŁATY I ZASADY UCZESTNICTWA
- Cena za semestr, tj. 12 x 2h zajęć
- W tym opłata wpisowa 30 zł
- Możliwa płatność w 4 ratach po 165zł (przed 2, 5, 8 i 11 zajęciami)
- Pierwsze zajęcia traktujemy jako niezobowiązującą próbę – jeśli nie spełnimy oczekiwań, to nie pobieramy za nie opłaty.
- Jeżeli uczestnik jest nieobecny na zajęciach, to ma prawo je odpracować w innym terminie – oczywiście po uprzednim uzgodnieniu – czyli w miarę możliwości.
ZNIŻKI
- Od osób, które zapisują się przez formularz i wypełnią wszystkie pola nie pobieramy opłaty wpisowej (30 zł)
- Przy jednorazowej wpłacie z góry za cały semestr zniżka 60 zł (płatność do trzecich zajęć)
- Zniżka dla rodzeństw: pierwsze dziecko z każdej rodziny płaci pełną stawkę, drugie i kolejne – o 90 zł mniej
Zajęcia z robotyki LEGO WeDo prowadzimy w:
- Józefów – ICSiR
- SP 6 Otwock
- SP Malcanów
- Kalejdoskop – PMDK Otwock